
Serdecznie dziękujemy wszystkim, którzy wzięli udział w naszej ankiecie poświęconej sposobom, w jakie postrzegamy i interpretujemy obrazy przeszłości tworzone z wykorzystaniem generatywnej Sztucznej Inteligencji.
Wasze odpowiedzi są dla nas niezwykle cenne!
Dzięki nim możemy bowiem lepiej zrozumieć, jak współczesne technologie wizualne wpływają na odbiór dziedzictwa archeologicznego i praktykę archeologicznej komunikacji popularnonaukowej. Cieszy nas szczególnie to, że w badaniu wzięli udział zarówno archeolodzy, jak i osoby niezwiązane zawodowo z archeologią. Tak szeroka perspektywa pozwoli nam spojrzeć na temat ten jeszcze pełniej.
Bądźcie z nami!
To bowiem dopiero początek analiz i rozmów o tym, jak przeszłość spotyka się z technologią przyszłości. Wkrótce podzielimy się też wynikami ankiety oraz krótkim omówieniem najciekawszych obserwacji.
Które zdjęcie zostało wygenerowane przez Sztuczną Inteligencję?
A zgodnie z obietnicą zdradzimy teraz, które z opublikowanych niedawno zdjęć zostało wygenerowane przez Sztuczną Inteligencję, a które jest autentyczną fotografią z badań archeologicznych prowadzonych w latach 40. XX wieku.
Uwaga…
Zdjęcie wygenerowane z wykorzystaniem narzędzi Sztucznej Inteligencji to… fotografia A. Prompt: Fotografia w sepii lub czarno-biała, przedstawiająca wykopaliska w Mykenach, w pobliżu Skarbca Atreusza, prowadzone przez Brytyjczyków w 1939 roku. Fotografia pokazuje archeologów podczas prac terenowych. Narzędzie: Midjourney.
Zdjęcie prawdziwe to natomiast fotografia B. Pochodzi z badań prowadzonych w latach 40. XX wieku na panamskim stanowisku Sitio Conte. Źródło: Penn Museum

I co, zdziwieni?
Ta zagadka wraz z całą ankietą miała nie tylko bawić/zmęczyć naukowym bajdurzeniem, ale przede wszystkim skłonić do refleksji nad tym, jak łatwo pomylić dziś fikcję z rzeczywistością, i jakie może mieć to realne skutki dla praktyki naukowej czy społecznej.
Bo nawet jeśli generatywna Sztuczna Inteligencja z czasem straci na znaczeniu i nie będzie już tak powszechnie wykorzystywana, to jej wytwory z nami pozostaną…
Czy za te kilka, kilkanaście lub kilkadziesiąt lat znajdzie się ktoś, kto przeglądając czeluści internetu, zastanowi się nad faktycznym istnieniem tych obrazów lub ich źródłem?
Odpowiedź na to pytanie jest w zasadzie właściwym celem naszego badania.
Bardzo zatem dziękujemy wszystkim za zaangażowanie, czas
i wszystkie przekazane dalej linki.
To dzięki Wam projekt ArcheoWizualizacje może rozwijać się dalej, a my poznawać mechanizmy odbioru treści archeologicznych.
Bądźcie z nami!
Redakcja Archeowieści
–
Projekt „Interpretacja treści wizualnych generowanych przez sztuczną inteligencję w komunikacji naukowej archeologii: perspektywa autorów i odbiorców” jest dofinansowany ze środków Inicjatywa Doskonałości Uczelnia Badawcza na Uniwersytecie Warszawskim.
Projekt badawczy realizowany jest pod patronatem honorowym Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Ministry Kultury i Dziedzictwa Naukowego oraz Narodowego Instytutu Dziedzictwa.
Patronat medialny nad inicjatywą objęli: Archeologia Żywa, Pulsar, National Geographic Polska, Radio Kampus, oraz Polskie Radio RDC.
Projekt wspierają m. in. CAA Polska, Fundacja Terra Desolata, Archeologiczne Warsztaty, W inne światy, Ciekawostki Historyczne, Archeopasja, Historyczny Top, @_histo_rycznie, Archeolożka Zosia, Archaeology – w gruncie rzeczy, Archeologia po godzinach, Historykon.pl, Archeowyprawy oraz Tajne Stowarzyszenie Jawnych Przeciwników Barokizowania Budowli Gotyckich.
