Węże z Orinoko: Znacznie prekolumbijskiej sztuki naskalnej z Kolumbii

Sztuka naskalna to szczególnie interesująca kategoria źródeł archeologicznych. Ryty czy malowidła znajdowane są na wszystkich kontynentach, zarówno na stanowiskach otwartych jak i jaskiniowych. W ostatnim czasie pisaliśmy choćby o stanowisku Toro Muerto, wspominaliśmy o badaniach archeologów z Uniwersytetu Jagiellońskiego w stanie Kolorado, a świat pod koniec 2020 roku obiegły informacje o odkryciu przedstawień zwierząt z epoki lodowcowej na panelu w lasach deszczowych Amazonii

Jak wiemy, sztuka naskalna nie była tworzona jedynie w Nowym Świecie, ale to w obu Amerykach szczególnie dynamicznie rozwijają się badania nad dawnymi arcydziełami zapisanymi w kamieniu. Związane jest to poniekąd z widocznym odejściem od inwazyjnych prac wykopaliskowych, szczególnie na terenie Stanów Zjednoczonych, gdzie głos społeczności rdzennych sprzeciwiający się bezrefleksyjnemu rozkopywaniu stanowisk osadniczych ich przodków (nie mówiąc już o cmentarzyskach!) jest coraz wyraźniej słyszalny. Zachęca to naukowców w bliskiej współpracy z autochtonami do badań nad tym co widoczne gołym okiem na powierzchni kamienia. 

W dzisiejszym tekście zaprezentujemy Państwu najnowsze odkrycia sztuki naskalnej ze środkowego i górnego biegu rzeki Orinoko w Kolumbii, próbując podobnie jak w przypadku sztuki z Toro Muerto, zrozumieć co mogły oznaczać motywy przedstawione na panelach.

Sztuka naskalna Kolumbijskiej Amazonii

Badacze z Uniwersytetu w Bournemouth, University College London i Uniwersytetu Andyjskiego w Bogocie prowadzili rozpoznanie archeologiczne rejonu Atures i Maipures od 2015 roku, a na początku czerwca 2024 opublikowali artykuł na łamach czasopisma Antiquity poświęcony sztuce naskalnej w tej części Amazonii. W trakcie swoich wieloletnich badań zarejestrowali około 157 stanowisk z zachowanymi rytami bądź malowidłami naskalnymi. Badacze ustalili, że obecnie najwcześniejsze stanowiska związane z ludzką obecnością w tej części świata datowane są na około 7000 r. p.n.e. Już przy okazji tekstu o Toro Muerto, wskazywaliśmy, z czego wynika trudność w datowaniu sztuki naskalnej. Na szczęście część motywów z paneli zarejestrowano także na ceramice w dominującym w rejonie Orinoko ceramiki Valloid użytkowanej od XI do XV wieku n.e. Choć nie można wykluczyć, że dekoracje na ceramice nie powstały w wyniku inspiracji rytami naskalnymi, które powstały wcześniej i jedynie zainspirowały społeczność, które nie była związana z ich tworzeniem.

 

Krajobraz rejonu Atures z widokiem na szczyty Piedra la Tortuga
© F.Flores, na licencji CC BY-SA 2.0

Rogate węże

Jednym z najbardziej charakterystycznych aspektów sztuki naskalnej z górnego i środkowego Orinoko jest ich rozmiar. Znaczna większość zarejestrowanych paneli z przedstawieniami ma więcej niż 10 m2. Najczęściej pojawiają się one na powierzchni granitowych głazów, a stosunkowo płytkie ryty o zagłębieniu mniejszym niż 1 cm pokrywają obecnie biofilm bakteryjny. Dzięki temu kontrastowi i swoim rozmiarom są dobrze widoczne nawet z odległości kilkuset metrów. Co więcej, panele ze sztuką naskalną znajdują się wyraźnie ponad okoliczną sawanną i lasami galeriowymi. Badania mające na celu analizę zmienności szaty roślinnej i klimatu na przestrzeni 3000 lat wskazują na wilgotniejsze warunki, które teoretycznie sprzyjały rozwojowi flory. Jednak jej rozwój był ograniczany przez częste pożary w rejonie badanym przez naukowców. Taka widoczność zdecydowanie ułatwiła prace archeologom…

Panele ze sztuką naskalną z rejonu Orinoko ze stanowiska Raudal Palomazón
Źródło: Riris, Philip, José Ramón Oliver, and Natalia Lozada Mendieta. “Monumental Snake Engravings of the Orinoco River.” Antiquity 98.399 (2024), Figure 4, na licencji CC BY 4.0

Najczęstsze motywy to przedstawienia geometryczne oraz zwierzęce. W tej drugiej kategorii dominują lokalne ssaki, ptaki, stawonogi, a przede wszystkim węże. Wśród nich najczęściej ukazywano boa i anakondy. Co ciekawe, sposób przedstawienia gadów różnią się w zależności od rejonu. W północnej części badanego obszaru węże najczęściej przedstawiane są horyzontalnie, a w południowej wertykalnie. Często ich ciała udekorowane są zygzakowatymi motywami, ogony zwijają się spiralnie, a głowy zdobią rogi. 

Znaczenie wężowych przedstawień

Motyw węża jest niezwykle popularny w obu Amerykach. Obecność zygzakowatych zdobień na pewno przypomina nam o Toro Muerto. Stanowiska te łączy też wyzwanie, jakim jest zrozumienie znaczenia tych przedstawień. Badacze z Wielkiej Brytanii i Kolumbii stają przed problemem, jakim jest klęska urodzaju potencjalnych źródeł. Złożona mozaika etniczna zmusza do przeanalizowania tradycji i mitów ludów Arawak, Sálivan i znanych już nam Tukano. Niemniej jednak problem datowania pogłębia trudność zrozumienia perspektywy czasowej oddzielającej twórców paneli od współczesnych autochtonów. Nawet jeśli odcinek czasowy nie był duży, to trzeba pamiętać o tym, że część wierzeń i tradycji spisanych przez antropologów kulturowych i etnografów może charakteryzować się dużym stopniem przekształceń pod wpływem kolonizacji i chrystianizacji oraz zmniejszenia się liczebności w rdzennych populacjach (lub w skrajnych przypadkach zaniku całych społeczności). Słowem nie wiemy tak naprawdę, jaki jest związek pomiędzy wytwórcami sztuki lub kultury materialnej sprzed podboju a współczesnymi ocalałymi, którzy kontynuują tryb życia w oparciu o rdzenne tradycje. 

Monumentalne przedstawienia węży na panelach na głazach granitowych w rejonie rzeki Orinoko
Źródło: Riris, Philip, José Ramón Oliver, and Natalia Lozada Mendieta. “Monumental Snake Engravings of the Orinoco River.” Antiquity 98.399 (2024), Figure 5, na licencji CC BY 4.0

Kosmologia ludu Sálivan wspomina o walce protoplasty tego ludu o imieniu Wahari z wielkim boskim wężem. Z kolei jeden z najważniejszych tańców rytualnych imituje ruchy anakondy. Według Arawaków i Tukano, węże są jednymi z pierwszych żywych stworzeń. Wypełzły one z podziemnego świata jeszcze przed powstaniem pierwszych rzek i gwiazdozbiorów. W końcu warto przypomnieć związek zygzakowatych motywów, które zbliżone są do przedstawień węży z paneli znad Orinoko a wizjami, które ukazują się im po spożyciu wywaru ayahuasca. Autorzy najnowszej publikacji zwrócili się z prośbą o konsultacje ze współcześnie żyjącymi członkami społeczności Sálivan i Arawak. Według ich wiedzy, przedstawienia gigantycznych węży dla ich przodków miały być mitycznym wspomnieniem pradawnych walk, wojen i konfliktów pomiędzy ich boskimi przodkami a mitycznymi bestiami. Miały też one służyć jako wyznaczniki granic pomiędzy ziemiami poszczególnych społeczności, a także jako symbole chroniące ich przed wszelakim złem.

Tekst opublikowany niedawno w Antiquity ma wskazać na zachwycające przykłady sztuki naskalnej w rejonie Orinoko. Patrząc na liczbę zarejestrowanych stanowisk ze rytami czeka nas jeszcze dużo pracy, by zrozumieć znaczenie i zróżnicowanie oraz chronologię ich powstania. Niezależnie od tego, współpraca archeologów z ludnością rdzenną wydaje się być niezbędna, aby odpowiedzieć na powyższe pytania.

 

Artykuł ten można bezpłatnie przedrukować, ze zdjęciami, z podaniem źródła

Autor: Adam Budziszewski

Więcej postów tego autora

Redakcja: J.C.

Okładka: Monumentalne przedstawienia węży na panelach na głazach granitowych w rejonie rzeki Orinoko
Źródło: Riris, Philip, José Ramón Oliver, and Natalia Lozada Mendieta. “Monumental Snake Engravings of the Orinoco River.” Antiquity 98.399 (2024), Figure 5, na licencji CC BY 4.0, ed. K.K.

Rozpowszechniaj

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *