Dinozaury wymierały na długo przed zagładą

Sytuacja słynnych gadów pogarszała się już dziesiątki milionów lat przed uderzeniem kosmicznego przybysza, które zakończyło ich epokę.

Z badań statystycznych wynika, że powolne wymieranie najmocniej dotykało zauropody, które były największymi przedstawicielami dinozaurów. Na rysunku widać kilku przedstawicieli tych roślinożernych olbrzymów. Ich różne kolory to efekt wyobraźni artysty, a nie ustaleń naukowców

Naukowcy z uniwersytetów w Reading i Bristolu doszli do tego wniosku podczas zaawansowanych badań statystycznych znalezionych skamieniałości dinozaurów.

Prace ujawniły, że już 50 mln lat przed katastrofą zauważalne jest powolne wymieranie dinozaurów. Stare gatunki znikały szybciej, niż pojawiały się nowe. Najbardziej tym procesem były dotknięte wielkie roślinożerne zauropody. Lepiej radziły sobie dużo mniejsze, drapieżne teropody, jednak i w ich przypadku naukowcy dostrzegli powolny spadek liczby gatunków.

– Nie spodziewaliśmy się takiego rezultatu. Nasza praca jest przełomowe, gdyż zmieni nasze rozumienie dziejów tych potężnych zwierząt. Choć nagła katastrofa mogła być gwoździem do ich trumny, to coś innego już wcześniej powstrzymywało ewoluowanie nowych gatunków dinozaurów w takim tempie, w jakim wymierały stare – opisuje znaczenie badań paleontolog Manabu Sakamoto z University of Reading.

Nie wiadomo na razie, co powodowało to powolne znikanie dinozaurów, które dominowały na Ziemi już od ponad 100 mln lat. Naukowcy podejrzewają jednak, że proces ten mógł się przyczynić do tego, że nie poradziły one sobie z dramatycznymi zmianami klimatu, które nastąpiły po uderzeniu kosmicznego przybysza 66 mln lat temu.

Wyniki badań ukazały się w „PNAS”.

Manabu Sakamoto, Michael J. Benton, and Chris Venditti, Dinosaurs in decline tens of millions of years before their final extinction, PNAS 2016 ; published ahead of print April 18, 2016, doi:10.1073/pnas.1521478113

Komunikat prasowy University of Bristol.

NędzaUjdzie w tłumieŚrednieDobreBardzo dobreRewelacja (Oddanych głosów: 5, średnia ocen: 6,00 na 6)