Homo sapiens, mikroby i neandertalczycy

Nasi przodkowie mogli zarazić neandertalczyków chorobami przyniesionymi z Afryki – podejrzewa para brytyjskich badaczy.

Charlotte Houldcroft z University of Cambridge i Simon J. Underdown z Oxford Brookes University opierają swoją hipotezę na wynikach ostatnich badań genetycznych nad patogenami i DNA dawnych ludzi.

Wynika z nich, że wiele chorób zakaźnych jest co najmniej o dziesiątki tysięcy lat starszych niż podejrzewano i mogły one atakować różne gatunki homininów nawet w bardzo odległej przeszłości.

Dotąd sądzono, że wielka eksplozja chorób zakaźnych miała miejsce dopiero wraz z rozpowszechnieniem rolnictwa, a więc zaledwie kilka tysięcy lat temu, gdy na ludzi zaczęły przechodzić patogeny ze zwierząt hodowlanych, a także powstawały większe społeczności, co ułatwiło rozprzestrzenianie się chorób.

Zdaniem dwójki badaczy jest jednak bardzo prawdopodobne, że wiele chorób (np. gruźlica) od dawna nękało homininy (grupa naczelnych obejmująca człowieka i jego najbliższych wymarłych krewnych) i to ludzie przenieśli je potem na udomowione zwierzęta, a nie odwrotnie.

Badacze podejrzewają także, że gdy około 70-60 tys. lat temu Homo sapiens wyszli z Afryki to zabrali ze sobą również liczne tropikalne choroby, które mogli następnie przenieść na żyjących w zdecydowanie chłodniejszym klimacie neandertalczyków.

Według Houldcroft wystawienie neandertalczyków na nowe patogeny mogło mieć dla nich katastrofalne skutki, choć raczej nie wywołało tak straszliwych epidemii, jak pojawienie się europejskich patogenów w Ameryce w XVI w. Neandertalczycy żyli bowiem w niewielkich grupach, więc choroby nie atakowały w krótkim czasie całej populacji.

Zdaniem badaczki, Homo sapiens mogli przekazać neandertalczykom choroby przewlekłe (np. gruźlicę, wrzody czy pasożyty), które osłabiały ich sprawność, co zmniejszało szanse grup neandertalczyków na przetrwanie i przyspieszało wymarcie całej populacji.

Houldcroft i Underdown przyznają jednak, że nie ma jak na razie twardych dowodów, aby Homo sapiens sprezentowali neandertalczykom jakiekolwiek choroby zakaźne. Jest to jednak ich zdaniem bardzo prawdopodobne, choćby dlatego, że przedstawiciele obu grup ludzi wielokrotnie ze sobą współżyli.

Wyniki analiz ukazały się w „American Journal of Physical Anthropology”

Charlotte J. Houldcroft, Simon J. Underdown, Neanderthal genomics suggests a pleistocene time frame for the first epidemiologic transition, American Journal of Physical Anthropology, DOI: 10.1002/ajpa.22985

Komunikat prasowy University of Cambridge.

NędzaUjdzie w tłumieŚrednieDobreBardzo dobreRewelacja (Oddanych głosów: 3, średnia ocen: 5,33 na 6)