Tragedia HMS Victory

1000 osób na pokładzie dumy brytyjskiej floty zginęło nie z powodu złej pogody, ale dlatego że okręt był bublem.

hms_victory_sinking

Peter Monamy „Zatonięcie HMS Victory

HMS Victory zatonął w Kanale La Manche podczas burzy w 1744 r. wraz z całą załogą i aż do teraz oficjalną przyczyną tej katastrofy był sztorm. Jednak jak przekonuje zespół badaczy z amerykańskiej firmy Odyssey Marine Exploration burza była jedynie kozłem ofiarnym, a brytyjska admiralicja ukryła prawdziwe przyczyny katastrofy.

Badania odkrytego w 2008 r wraku oraz analizy historyczne wskazują, że HMS Victory przegrał starcie z burzą, którą przetrzymały inne jednostki, gdyż był źle zaprojektowany oraz wykonany z drewna podłej jakości.

Mający 53 m długości okręt był zdaniem badaczy zbyt długi jak na jego szerokość, a jego znaczącej wysokości nie skompensowano odpowiednio rozbudowaną dolną częścią. W efekcie HMS Victory był bardziej podatny na wywrócenie podczas sztormu niż wiele innych jednostek. Źródła historyczne wskazują, że już ówcześni żeglarze byli świadomi złych proporcji okrętu flagowego brytyjskiej floty.

Bronze cannon in Area A

HMS Victory miał na pokładzie 110 dział z brązu. Teraz leżą rozrzucone na dnie Kanału La Manche. Fot. victory1744.org

Do katastrofy znacząco przyczyniła się też jakość drewna. Uczeni ustalili, że w latach 30. XVIII w. Brytyjczycy mieli ogromne kłopoty z uzyskaniem drewna dobrej jakości. Lasy na wyspach były już bowiem bardzo przetrzebione, a co gorsza w stoczniach nie dbano należycie o sezonowanie drewna i do budowy statków często korzystano z niewystarczająco wysuszonego surowca.

Skutki tego doskonale widać w danych o remontach statków. Przez większość XVIII w. brytyjskie jednostki musiały trafić na generalny remont do suchego doku po 12-17 latach spędzonych na morzu. Tymczasem w latach 1735-1742 okres ten wynosił tylko niecałe 9 lat.

Jakość surowca użytego do budowy HMS Victory była dodatkowo gorsza z powodu dużej ilości drewna bielastego, czyli najmłodszych warstw drzewa zdolnych do przewodzenia wody. Nie dość, że drzewa miały go dużo z powodu łagodnych zim z lat 30., to dodatkowo często nie usuwano go z belek, co było rażącym zaniedbaniem. W efekcie drewno wykorzystane do budowy HMS Victory było dużo bardziej podatne na gnicie niż powinno.

W chwili katastrofy HMS Victory miał już 7 lat. W ocenie naukowców był więc wystarczająco stary, aby przegniło wiele elementów wykonanych z drewna złej jakości, co najpewniej znacząco osłabiło możliwość przetrzymania sztormu. Badania wraku potwierdziły, że rozszalały żywioł po prostu przewrócił HMS Victory, podczas gdy inne okręty przetrwały, mimo że nabrały bardzo dużo wody. Nieprawdą okazały się więc XVIII-wieczne wyjaśnienia, że okręt miał po prostu pecha i wiatr zepchnął go na skały.

Ze szczegółami badań wraku HMS Victory można od wczoraj zapoznać się na stronie internetowej victory1744.org.

NędzaUjdzie w tłumieŚrednieDobreBardzo dobreRewelacja (Oddanych głosów: 13, średnia ocen: 5,38 na 6)
Loading...