Dinozaur jak nietoperz

Skamieniałość odkryta w prowincji Hebei w północno-wschodnich Chinach stała się kolejnym dowodem ogromnego zróżnicowania wśród dinozaurów.

Yi qi

Próba rekonstrukcji Yi qi. Rys. Dinostar Co. Ltd.

Od XIX w. naukowcy odkryli przeróżne dinozaury. Są wśród nich przeogromni roślinożercy z długimi szyjami, dwunożne drapieżniki ważące więcej niż słonie, malutkie osobniki, które mogły zmieścić się na naszej dłoni, istoty obdarzone imponującymi naroślami tworzącymi pancerze, a także mieszkańcy drzew z opierzonymi skrzydłami na wszystkich czterech kończynach. Do dinozaurów zaliczyć też trzeba wszystkie ptaki.

Wydawało się więc, że nic już nie może zaskoczyć paleontologów, a tymczasem malutki dinozaur sprzed około 160 mln lat okazał się mieć cechę, której nie znaleziono dotąd u żadnego przedstawiciela tego wielkiego rodu.

Ważący zaledwie 400 gramów maluch miał długi zakrzywiony „promień” z kości albo tkanki chrzęstnej, który wyrastał z jego nadgarstków. Najpewniej zapewniał on sztywność skrzydłom ze skóry. Wskazują na to ślady po membranie, jakie badacze dostrzegli między tym „promieniem”, a palcami.

Takich struktur nie znaleziono dotąd u żadnych dinozaurów, wliczając w to ptaki. Mają je za to latające wiewiórki, nietoperze, a miliony lat temu występowały one u pterozaurów.

Nic więc dziwnego, że naukowcy nadali mu imię Yi qi, co w języku chińskim znaczy „dziwne skrzydło”. Jest to jednocześnie najkrótsza nazwa, jaką kiedykolwiek nadano dinozaurowi.

Obecność takich „nietoperzych” skrzydeł pozwala zakładać, że Yi qi potrafił przemieszczać się w powietrzu. Na razie jednak nie jest możliwe określenie, czy jedynie szybował, czy też potrafił aktywnie latać.

Odkrycie uczeni z Chin zaprezentowali na łamach magazynu „Nature”