Ewolucja człowieka zawita do Krasiejowa

– To najbardziej nowoczesne muzeum człowieka w Europie umożliwi przeżycie podróży w czasie z wykorzystaniem najnowszych rozwiązań multimedialnych, łączących świat rzeczywisty z wirtualnym – zapowiada JuraPark Krasiejów swoją nową atrakcję, czyli interaktywny Park Nauki i Ewolucji Człowieka. Jego otwarcie będzie miało miejsce 28 czerwca.

Park Nauki i Ewolucji Człowieka w Krasiejowie

– Ta unikalna placówka muzealna w Polsce to odpowiedź na rosnące zainteresowanie ewolucją człowieka. Stanowi również kontynuację rozpoczętej w JuraParku opowieści o dziejach naszej planety – opowiada Anna Kokot z JuraParku Krasiejów. – Dlatego tuż po wejściu do Parku Nauki i Ewolucji Człowieka zaprosimy przyszłych podróżników w czasie na spotkanie z krasiejowskimi bohaterami z wykorzystaniem technologii rozszerzonej rzeczywistości, czyli agumented reality. A to tak naprawdę początek naszej podróży w czasie, którą będziemy odbywać na pokładzie wirtualnego wehikułu czasu.

Podróż rozpocznie się 66 milionów lat temu, kiedy życie na naszej planecie zostało niemalże zgładzone. Akcja opowieści szybko jednak przeniesie się do czasów nam bliższych, a więc do początków człowieka.

Park Nauki i Ewolucji Człowieka

Każdy prezentowany film będzie emitowany w technologii 3D, aby wzmocnić edukacyjny przekaz i jeszcze bardziej odpowiedzieć na potrzebę odkrywania przeszłości zgodnie z hasłem „nauka przez zabawę”. Odwiedzając Park Nauki i Ewolucji Człowieka będzie też można zaprojektować własne malowidło naskalne. Inną intrygującą atrakcją jest specjalne lustro ewolucji, w którym będzie można przyjrzeć się zmianom ludzkiego oblicza.

Oprócz ekspozycji głównej interaktywna podróż w czasie to także wystawa „Świadectwa ewolucji”, w ramach której przygotowano m.in. spotkania oko w oko z małpami, małpiątkami i przodkami człowieka, czy poznawanie najważniejszych narzędzi człowieka. Na zakończenie czeka także interaktywna wystawa, podczas której w praktyce będzie można zdiagnozować problem pokrewieństwa, zróżnicowania etnicznego oraz etapy zasiedlania naszego globu. W tej części Parku Nauki i Ewolucji Człowieka będzie można zobaczyć, jak blisko jesteśmy ze sobą spokrewnieni lub z mieszkańcami odległych krain.

Park Nauki i Ewolucji Człowieka

28 i 29 czerwca w JuraParku odbędzie się również piknik archeologiczny, podczas którego będzie można odkryć tajniki życia w prehistorii i wczesnym średniowieczu.

Na uczestników czekają m.in. demonstracja techniki obróbki krzemienia stosowanej przez ludzi z epoki kamienia, warsztaty z obróbki metalu według standardów z epoki brązu, warsztaty brązownicze, w trakcie których wszyscy chętni będą mieli możliwość wykonania ozdób i przedmiotów codziennego użytku z brązu, czy też rekonstrukcje życia ludzi w paleolicie i wczesnym średniowieczu.

Podczas pikniku Drużyna Rycerska Ziemi Chęcińskiej – „Chorągiew Ferro Aquilae” – zaprosi odwiedzających do średniowiecznego obozowiska, gdzie będzie można zmierzyć nie tylko swoją sprawność, ale także uczestniczyć w zawodach łuczniczych i obejrzeć pokazy walk. Na wszystkich niegrzecznych czekają prawdziwe „dyby”.

Nie zabraknie atrakcji dla miłośników archeologii. Specjalne stanowiska ukazujące pracę archeologów przygotują pracownicy Instytutu Archeologii Uniwersytetu Warszawskiego. W rekonstrukcji wykopu archeologicznego będzie można naprawdę wcielić się w archeologa i poznać w teorii i praktyce różne metody badań.

JuraPark w Krasiejowie to największy w Europie park tematyczny, w których można poznać dzieje dinozaurów. Każdy okaz jest rekonstruowany z wyjątkową pieczołowitością według najnowszego stanu wiedzy. W parku są także ścieżka edukacyjna, Prehistoryczne Oceanarium, Pawilon Paleontologiczny, Kino Emocji Cinema 5D, jurajska plaża z miejscem wyznaczonym do kąpieli i ratownikami oraz ogromnych rozmiarów plac.

Silesaurus opolensis

Rekonstrukcja Silesaurus opolensis w Krasiejowie. Fot. Konrad Kurzacz, Creative Commons

Parku nie byłoby, gdyby nie zapoczątkowane w 1993 r. badania paleontologiczne. Zaowocowały one odkryciem licznych szczątków gadów sprzed około 230 mln lat, spośród których największą sławę zyskał sobie bliski krewniak dinozaurów Silesaurus opolensis.