W Gdańsku wydobyli wrak

Po miesiącu pracy udało się wydobyć w rejonie Gdańska Stogi pozostałości statku rzecznego z XVIII w. To trzeci wrak wydobyty w tym rejonie w ciągu ostatnich dwóch lat.

wrak

Wrak wkrótce po wyciągnięciu z wody. Doskonale widać dębową dziobnicę zdobioną rozetą. Fot. Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku

Zabytek odkryli 17 października 2011 r. pracownicy Oddziału Pomiarów Morskich Urzędu Morskiego podczas badań hydrograficznych prowadzonych z pokładu kutra „Hydrograf 10”. Ponieważ wrak zalegał w poprzek centralnej części projektowanego toru wodnego jego usunięcie było konieczne.

Pracami wydobywczymi kierował dr hab. Waldemar Ossowski, a wykonała je ekipa nurkowa Działu Badań Podwodnych Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku w składzie: Tomasz Bednarz, Zbigniew Jarocki, Wojciech Joński, Janusz Różycki wspomagana przez Aleksandra Ostasza nadzorującego zabezpieczenia techniczne Zakładu Robót Technicznych i Hydrotechnicznych UW-Service ze Szczecina oraz Mateusza Popka doktoranta archeologii Instytut Archeologii UMK w Toruniu.

W pierwszej fazie specjaliści musieli oczyścić konstrukcję z piasku. Oczom badaczy ukazała się część dziobowa o długości 13 metrów i maksymalnej szerokości ok. 5 metrów zakończona dębową dziobnicą zdobioną rozetą. Łącznie zachowany fragment stanowi około 30 proc. pierwotnego kadłuba jednostki mającej około 30 m długości.

„Wydobyte elementy są bardzo podobne do tych, jakie widzimy w częściach dziobowych statków wiślanych uwiecznionych na XVIII-wiecznych rycinach gdańskich” – informuje Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku.

Dotychczas wykonane prace wskazują, że jest to jednostka reprezentująca jeden z dwóch typów największych statków wiślanych używanych w żegludze spławowej w XVI-XVII wieku: dubas lub szkuta. Widoczne detale konstrukcyjne wskazują, że jednostka powstała najpewniej w okresie od XVIII do początków XIX wieku.

Zabytek jest niezwykle cenny dla badań nad żeglugą rzeczną na Wiśle. Dotychczas bowiem odkryto w Polsce tylko jeden wrak dużej jednostki spławowej używanej na Wiśle od XVI po XIX wiek.

Po sporządzeniu szczegółowej dokumentacji elementy kadłuba trafią do Pracowni Konserwacji Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku.

Na podstawie komunikatu NMM (do tekstu jest dołączona galeria zdjęć).

NędzaUjdzie w tłumieŚrednieDobreBardzo dobreRewelacja (Oddanych głosów: 18, średnia ocen: 5,83 na 6)
Loading...