Nowy gatunek konia sprzed 4,4 mln lat

Dwa zespoły pracujących w Etiopii paleontologów ogłosiły wspólnie odkrycie nieznanego dotąd gatunku konia.

Koń nazwany Eurygnathohippus woldegabrieli żył 4,4 mln lat temu na ziemiach współczesnego regionu Afar w Etiopii. Pierwsze jego skamieniałości badacze odkryli w 2001 r., ale dopiero znaleziska dokonane później pozwoliły w miarę dobrze poznać budowę zwierzęcia.

Eurygnathohippus woldegabrieli był wielkości małej zebry, miał trójpalczaste kopyta i pasł się na terenach porośniętych trawami i nielicznymi drzewami.

Jak podkreślają badacze, znalezisko wypełnia lukę w dziejach ewolucji koni. Szczątki Eurygnathohippus woldegabrieli wskazują, że był on świetnym biegaczem i żywił się głównie trawą. Są to cechy, które wydają się oczywiste dla koni, ale nie jest tak w przypadku zwierząt sprzed milionów lat.

Konie sprzed 10-6 mln lat żyły jeszcze w lasach, natomiast Eurygnathohippus woldegabrieli był już efektem dostosowań do życia na wypierających lasy sawannach.

Koń ten miał przede wszystkim dłuższe nogi od swoich poprzedników, co pozwalało mu łatwiej pokonywać dłuższe dystanse i uciekać przed sawannowymi drapieżnikami.

Jego zęby są natomiast lepiej dostosowane do spożywania dużych ilości trawy, która na skutek wypierania lasów przez sawanny stawała się powszechna. Taką dietę potwierdziły analizy izotopowe i charakterystyczne starcia zębów.

Jednak Eurygnathohippus woldegabrieli był jedynie etapem pośrednim w dostosowywaniu się dzikich koni z Etiopii do nowego środowiska. Jego następcy sprzed 3,5 mln lat byli wyżsi od niego, a także mieli dłuższe nosy, co jest kolejną adaptacją do życia na otwartych równinach.

Wyniki badań ukazały się w Journal of Vertebrate Paleontology.

Raymond L. Bernor, Henry Gilbert, Gina M. Semprebon, Scott Simpson, Sileshi Semaw, Eurygnathohippus woldegabrieli, sp. nov. (Perissodactyla, Mammalia), from the Middle Pliocene of Aramis, Ethiopia, Journal of Vertebrate Paleontology 33(6):1472-1485. 2013 doi: http://dx.doi.org/10.1080/02724634.2013.829741