Bezcenne odkrycie w najświętszym miejscu buddyzmu (galeria zdjęć)

Wykopaliska archeologiczne w nepalskim Lumbini potwierdziły wczesną datę urodzin Buddy i dostarczyły materialnego świadectwa początków jednej z największych religii świata.

Lumbini_5

Buddyjscy mnisi przed świątynią Maya Devi w Lumbini (Nepal). Współczesna biała budowla kryje ruiny starożytnej świątyni. Z lewej strony widać kolumnę cesarza Aśoki. Fot. Wojciech Pastuszka, Archeowieści

Lumbini od dawna było uważane za miejsce narodzin Buddy. Najmocniejszym materialnym dowodem było kolumna, którą postawił tam w III w. p.n.e. cesarz Aśoka. Był on władcą znacznej części subkontynentu indyjskiego. Podczas swego panowania stał się wielkim zwolennikiem buddyzmu i wspierał jego rozwój. Inskrypcja na kolumnie informuje o wizycie władcy w miejscu narodzin Buddy. W Lumbini były również liczne pozostałości starożytnych budowli buddyjskich, ale nie były one starsze niż kolumna Aśoki.

Lumbini_2

Buddyjscy pielgrzymi we wnętrzu Maya Devi. Na czas wykopalisk świątyni nie zamknięto i archeolodzy pracowali w jej wnętrzu otoczeni modlącymi się buddystami. Fot. Wojciech Pastuszka, Archeowieści

Brak starszych pozostałości w tym, i wielu innych najstarszych ośrodkach buddyjskich powodował, że niektórzy badacze powątpiewali, by Budda żył wcześniej niż w III w. p.n.e.

Lumbini_1

Kamień w świątyni Maya Devi, mający oznaczać dokładne miejsce narodzin Buddy. Fot. Wojciech Pastuszka, Archeowieści

Najnowsze odkrycie brytyjskich i nepalskich archeologów w świątyni Maya Devi w Lumbini potwierdza jednak tradycyjną, znacznie wcześniejszą datę życia Buddy.

Pod znanymi dotąd ruinami buddyjskich budowli, badacze natrafili na nieznaną dotąd jeszcze starszą ceglaną konstrukcję, a pod nią na resztki drewnianej świątyni.

Lumbini_7

Ruiny starożytnych buddyjskich budowli na terenie parku w Lumbini. Wiszące wszędzie chorągiewki oraz ciągła obecność pielgrzymów pokazują, jak ważne jest to miejsce dla współczesnych buddystów. Fot. Wojciech Pastuszka, Archeowieści

Datowania radiowęglowe i za pomocą optycznie stymulowanej luminescencji wykazały, że ta pierwsza świątynia powstała już w VI w. p.n.e. Data ta doskonale pasuje do buddyjskiej tradycji.

Świątynia ma taki sam plan jak postawione nad nią późniejsze budowle z cegły, a w jej wnętrzu znajdowała się otwarta przestrzeń. Badania geoarcheologiczne wykazały zaś, że niegdyś w miejscu tym rosło drzewo. Te ustalenia doskonale pasują do tradycyjnych opisów narodzin Buddy oraz do relacji starożytnych chińskich podróżników, którzy wspominali o świątyni przy drzewie.

Lumbini_3

Buddyjscy pielgrzymi zdobią złotem starożytne cegły we wnętrzu świątyni Maya Devi. Fot. Wojciech Pastuszka, Archeowieści

Wedle buddyjskiej tradycji królowa Maya urodziła Buddę trzymając się gałęzi drzewa w gaju w Lumbini w połowie drogi między królestwami jej męża i jej rodziców.

Lumbini to jedno z czterech najświętszym miejsc buddyzmu. Wedle tradycji przed swoim odejściem Budda zalecał wszystkim buddystom odwiedzenie tej miejscowości. Kolejne trzy święte miejsca znajdują się w Indiach. Są to: Bodh Gaya, gdzie Budda doznał oświecenia, Sarnath, gdzie wygłosił pierwsze kazanie, oraz Kuszinagar, gdzie odszedł w wieku 80 lat.
Lumbini_4

Mnisi i pielgrzymi pod świętym drzewem obok świątyni. Fot. Wojciech Pastuszka, Archeowieści

W czasie powstania tej pierwszej drewnianej świątyni buddyzm był jedynie jednym z wielu lokalnych kultów. W potężną religię przekształcił się dopiero parę stuleci później m.in. dzięki wsparciu cesarza Aśoki.

Badacze z Wielkiej Brytanii i Nepalu uważają, że znalezisko pozwoli dużo lepiej zrozumieć najwcześniejszy okres rozwoju buddyzmu i to jak ważne dla tej społeczności jest Lumbini.

Lumbini_6

Zwieńczenie świątyni Maya Devi. Fot. Wojciech Pastuszka, Archeowieści

Lumbini zostało porzucone i prawie całkowicie zapomniane, gdy w średniowieczu doszło do wielkiego kryzysu buddyjskich religii na terenie półwyspu indyjskiego. Konkurencja hinduizmu oraz najazdy muzułmanów doprowadziły do zniszczenia buddyjskich świątyń i klasztorów na całym tym terenie.

Lumbini odkryto na nowo w 1896 r. i zidentyfikowano jako miejsce narodzin Buddy właśnie dzięki kolumnie Aśoki. Obecnie społeczności buddyjskie z całego świata starają się przywrócić to miejsce do życia. W rozległym parku wokół ruin powstają nowe klasztory budowane przez buddystów z wielu krajów. Badania archeologiczne sfinansowały zaś władze Japonii, gdzie buddyzm jest jedną z dwóch najważniejszych religii.

Wyniki badań ukazały się w grudniowym wydaniu magazynu Antiquity.

R.A.E. Coningham, K.P. Acharya, K.M. Strickland, C.E. Davis, M.J. Manuel, I.A. Simpson, K. Gilliland, J. Tremblay, T.C. Kinnaird and D.C.W. Sanderson, The earliest Buddhist shrine: excavating the birthplace of the Buddha, Lumbini (Nepal), Volume: 87 Number: 338 Page: 1104–1123

Komunikat National Geographic Society

Spodobała ci się ta informacja? Wesprzyj powstawanie serwisu i zostań subskrybentem. Bez pomocy Czytelników Archeowieści znikną. Subskrypcję możesz wykupić np. tutaj

NędzaUjdzie w tłumieŚrednieDobreBardzo dobreRewelacja (Oddanych głosów: 14, średnia ocen: 5,79 na 6)
Loading...