Tysiące cennych sztabek z głębin Atlantyku

1574 sztaby srebra o łącznej wadze około 55 ton wydobyła w lipcu firma poszukiwawcza Odyssey Marine Exploration z wraku SS Gairsoppa leżącego na głębokości 4700 m. Jeszcze nigdy nie wydobyto tak wielkiego ładunku cennego kruszcu z tak wielkiej głębokości – zapewnia Odyssey.

Fragment SS Gairsoppa. Fot. Odyssey Marine Exploration

Brytyjski statek transportowy SS Gairsoppa zatonął 17 lutego 1941 r. Dość wiekowa już wówczas jednostka płynęła z Indii z ładunkiem 7000 ton surówki hutniczej, herbaty i srebra w postaci monet oraz sztab.

Niestety, po drodze SS Gairsoppa natknął się na niemiecką łódź podwodną U-101. Dwa tygodnie po jego zatonięciu wylądował w Kornwalii jedyny ocalały członek 85-osobowej załogi. Dwóch jego towarzyszy zginęło próbując dostać się na brzeg z szalupy.

2013_SW_0461

Pracownicy Odyssey oglądają pierwszą wydobytą w tym roku sztabkę. Na pierwszym planie lampa z SS Gairsoppa, która jest jednym z wielu zabytków pozyskanych z wraku podczas prac wydobywczych. Z okrętu wyciągnięto również dokumenty i listy załogi. Fot. Odyssey Marine Exploration

Odyssey zidentyfikowała wrak okrętu latem 2011 r. 300 mil na zachód od Irlandii. Firma zawarła umowę z brytyjskimi władzami pozwalającą jej na wydobycie ładunku w zamian za 80 proc. jego wartości.

Część srebra Odyssey wydobyła już w ubiegłym roku. Jak podała spółka, łącznie z tegoroczną operacją, udało się zabrać z wraku 2792 sztabki, czyli ponad 99 proc. tego, co podano w dokumentach ubezpieczeniowych statku. Daje to prawie 100 ton srebra wartych 75 mln dol.

Gairsoppa Project - Silver

Wydobyte sztaby na pokładzie okrętu poszukiwawczego Seabed Worker. Fot. Odyssey Marine Exploration

Z pewnych dokumentów wynikało, że na pokładzie okrętu powinno być jeszcze srebro, które stanowiło nieobjętą ubezpieczeniem własność rządu Wielkiej Brytanii. Jednak jak na razie Odyssey nie zdołało go znaleźć. Możliwe, że firma podejmie kolejną próbę w przyszłym roku, ale będzie to jeszcze trudniejsza operacja wymagająca cięcia elementów okrętu, by dostać się do niektórych miejsc.

Gairsoppa Project - Silver Bar

Sztaba srebra z SS Gairsoppa próby 999 (99,9 prc. czystego srebra) o wadze 1095 uncji (czyli 31 kg). Większość sztab była próby 917. Fot. Odyssey Marine Exploration

Ze względu na ogromną głębokość firma eksplorowała wrak i wydobywała srebro za pomocą robotów podwodnych. – To była wyjątkowo skomplikowana operacja wydobywcza, którą utrudniała wielkość i struktura SS Gairsoppa, a także głębokość blisko pięciu kilometrów pod powierzchnią północnego Atlantyku – komentuje prezes Odyssey Greg Stemm. – W dodatku część ubezpieczonego srebra znajdowała się w małym pomieszczeniu, do którego ciężko było się dostać.

2013_SW_0286 clean

Pracownicy Odyssey kierujący robotami, które eksplorują wrak. Fot. Odyssey Marine Exploration

Jak zapewnia Odyssey, operacja jest też dowodem na to, że możliwe jest wydobywanie dóbr kultury położonych na naprawdę wielkich głębokościach.

O Odyssey Marine Exploration było szczególnie głośno, gdy kilka lat temu odkryła na dnie Atlantyku skarb złożony z setek tysięcy srebrnych monet. Po długiej batalii sądowej firma musiała oddać go Hiszpanii.

Komunikat Odyssey Marine Exploration

NędzaUjdzie w tłumieŚrednieDobreBardzo dobreRewelacja (Oddanych głosów: 18, średnia ocen: 5,28 na 6)
Loading...