Pierzasty dinozaur, który jadł ptaki

Chińscy badacze odkryli skamieniałego pierzastego dinozaura Microraptor gui ze szczątkami ptaka w brzuchu. To pierwszy przypadek odkrycia ptaka we wnętrznościach dinozaura.

Microraptor dopadł ptasią przekąskę. Rys. Brian Choo

Dla naukowców znalezisko ma spore znaczenie, gdyż dostarcza ważnej informacji o środowisku, w którym żył wyposażony w aż cztery prymitywne skrzydła niewielki Microraptor gui, który najpewniej był dobrym szybownikiem, ale nie potrafił jeszcze latać.

Badania kości w jego brzuchu wykazały bowiem, że ofiarą był ptak z podklasy Enantiornithes. Były to jeszcze wczesne ptaki, czego najbardziej rzucającymi się w oczy dowodami są zęby w dziobie i pazury przy skrzydłach. Analizy szkieletu wykazały, że połknięty ptak preferował drzewa. To zaś oznacza, że najpewniej również jego zabójca żył w tym środowisku.

Stan zachowania kości ptaka wskazuje też na to, że został on upolowany i połknięty w całości. W ocenie naukowców, gdyby ptak był znalezioną przez dinozaura padliną, kości były zdecydowanie bardziej rozdrobnione.

Microraptor gui był więc prawdopodobnie bardzo zwinnym (potrafił złapać ptaka) mieszkańcem drzew. Tym samym zwolennicy hipotezy, że lot wyewoluował wśród dinozaurów nadrzewnych zyskali kolejny argument, którym mogą walczyć z badaczami preferującymi tezę, że pierwszymi lotnikami były dinozaury biegające po ziemi. Nie jest to jednak w żadnym razie argument pewny, ani tym bardziej rozstrzygający.

Wyniki badań ukazały się w PNAS.

Jingmai O’Connor, Zhonghe Zhou, Xing Xu. 2011. Additional specimen of Microraptor provides unique evidence of dinosaurs preying on birds. Proceedings of the National Academy of Sciences.

Komunikat Chińskiej Akademii Nauk. Znajdziecie tam zdjęcie i rysunki znalezionych skamieniałości.

NędzaUjdzie w tłumieŚrednieDobreBardzo dobreRewelacja (Oddanych głosów: 10, średnia ocen: 5,90 na 6)