Neandertalczycy lubili owoce morza

Już 150 tys. lat temu mieszkający na Półwyspie Iberyjskim wymarli kuzyni człowieka współczesnego raczyli się morskimi mięczakami.

Fragmenty muszli znalezione w Bajondillo. Zdjęcie na licencji Creative Commons. © 2011 Cortés-Sánchez et al. PLoS ONE

Ma najstarsze ślady spożywania mięczaków przez neandertalczyków naukowcy natrafili w schronisku skalnym Bajondillo w południowej Hiszpanii, które znajduje się 250 m od linii brzegowej.

W warstwach sprzed 150 tys. lat badacze znaleźli nie tylko kamienne narzędzia i kości ssaków – czyli standardowe zabytki z neandertalskich stanowisk – ale też muszle różnych mięczaków.

W ocenie naukowców nie ma żadnych wątpliwości, że muszle znalazły się tam za sprawą ludzi i były zbierane jako pożywienie. Morze nigdy bowiem nie wlało się do jaskini (jest ona zbyt wysoko), muszle są porozbijane, a jednocześnie nie ma na nich śladów erozji charakterystycznych dla starych muszli, które zbieramy na plażach. Co więcej, około połowa muszli dorosłych mięczaków jest nadpalona.

Odkrycie solidnie zmienia nasze wyobrażenie o diecie neandertalczyków, bowiem najstarsze dotychczas akceptowane dowody spożywania mięczaków przez tych ludzi miały zaledwie 50 tys. lat. Odkrycie odsyła też do lamusa jedną z hipotez mających wyjaśniać sukces Homo sapiens. Wedle niej nasz gatunek opanował świat m.in. dzięki korzystaniu z owoców morza przez przemieszczających się wzdłuż wybrzeży ludzi. Jedzenie mięczaków uznawano też za bardzo ważną adaptację i za oznakę rosnących umiejętności kognitywnych. Na takie hipotezy wpłynęły odkrycia z Pinnacle Point z Afryki Południowej, gdzie znaleziono najstarsze ślady spożywania owoców morza przez Homo sapiens datowane na 164 tys. lat. Jak jednak widać, raczenie się mięczakami nie było obce i innym gatunkom ludzi.

Cortés-Sánchez M, Morales-Muñiz A, Simón-Vallejo MD, Lozano-Francisco MC, Vera-Peláez JL, et al. (2011) Earliest Known Use of Marine Resources by Neanderthals. PLoS ONE 6(9): e24026. doi:10.1371/journal.pone.0024026