Ślady dinozaurów sprzed 200 mln lat odkryto w Zawierciu

Ślady, prawdopodobnie dinozaurów drapieżnych i roślinożernych, kości ze śladami ugryzień, kilka zębów ryb, rośliny korzenne i pędy skrzypu – to znaleziska młodych paleontologów na terenie hałdy w pobliżu wysypiska odpadów komunalnych w Zawierciu.

Rekonstrukcja dicynodonta sprzed ponad 200 mln lat, którego szczątki znaleziono na terenie Polski. Rysunek na licencji Creative Commons. Autor: Dmitry Bogdanov

Znaleziska pochodzą sprzed ok. 200 mln lat – poinformował PAP Uniwersytet Śląski.

Wykopaliska w Marciszowie – dzielnicy Zawiercia – prowadzą doktoranci Wydziału Nauk o Ziemi UŚ – Zuzanna Wawrzyniak i Jacek Szczygieł oraz doktorant Instytutu Paleobiologii PAN – Grzegorz Sadlok. Ich grupa badawcza składa się z 18 osób. Poza doktorantami tworzą ją studenci Wydziału Nauk o Ziemi UŚ oraz licealiści i gimnazjaliści. Dla dwóch ostatnich grup obóz jest okazją do uczenia się geologii: rozpoznawania skał i skamieniałości w praktyce, a nie tylko z książek czy albumów. To już trzeci obóz poszukiwawczy, który trwa od 7 do 13 sierpnia.

Jak wyjaśnia w rozmowie z PAP Zuzanna Wawrzyniak, młodym badaczom w tym roku udało się znaleźć kilka kości, prawdopodobnie należących do gada ssakokształtnego – dicynodonta. Szczątki dicynodonta – być może nawet tego samego osobnika – znaleziono już we wcześniejszej edycji wykopalisk – w 2009 r. Stworzenia te były roślinożercami, wielkością i posturą mogły przypominać dzisiejszego nosorożca. Żyły w stadach. Odkrycie młodych paleontologów potwierdziło, że dicynodont żyły na terenie Śląska w okresie górnego triasu.

– Poza tym odnaleźliśmy niezidentyfikowane jeszcze kości, należące do innych zwierząt – być może dinozaurów. Znaleźliśmy też ząb ryby dwudysznej – dodaje doktorantka UŚ. Poza tym paleontolodzy mogą się pochwalić odszukaniem kilku tropów dicynodonta, a także tropu należącego prawdopodobnie do dinozaura. Wśród znalezisk są również dobrze zachowane szczątki skrzypów z triasu.

Badania prowadzone są na hałdzie, która powstała w wyniku przygotowania niecki na wysypisko śmieci. Miejsce wskazał studentom Uniwersytetu Śląskiego prof. dr hab. Joachim Szulc z Uniwersytetu Jagiellońskiego, który jako pierwszy poszukiwał na terenie Zawiercia śladów skał i skamieniałości.

Tekst pochodzi z serwisu Nauka w Polsce.

NędzaUjdzie w tłumieŚrednieDobreBardzo dobreRewelacja (Oddanych głosów: 9, średnia ocen: 5,78 na 6)