Naukowcy planują rzeź dinozaurów

Co najmniej 50 gatunków tych słynnych gadów zniknie w najbliższych latach. Jest ich bowiem za dużo.

Dracorex – jeden z dinozaurów, którym naukowcy szykują zagładę. Rysunek na licencji Creative Commons. Autor: Nobu Tamura

Znamy już blisko tysiąc gatunków dinozaurów. Odkrycie nowego jest ogłaszane mniej więcej co dwa tygodnie. I jest to zrozumiałe skoro metody pracy paleontologów są coraz doskonalsze, a polowaniem na dawne kości zajmują się naukowcy ze wszystkich stron świata.

Jednak zdaniem Johna Hornera, jednego z najbardziej znanych paleontologów, dość często nowo odkryty gatunek ma już swojego odpowiednika. Badacz przekonuje, że konieczne jest wprowadzenie rygorystycznych procedur, które mają zmniejszyć prawdopodobieństwo błędnego tworzenia nowych gatunków.

W ocenie Hornera, zastosowanie proponowanych przez niego reguł na całym świecie doprowadziłoby w ciągu kilku lat do likwidacji co najmniej 50 takich sztucznych gatunków.

Z jego opinią zgadza się też inny sławny badacz wymarłych gadów, Michael J. Benton, który ocenia, że błędy w kategoryzacji mogą dotyczyć nawet ponad połowy dinozaurów!

Błędy biorą się głównie stąd, że szkielety młodych osobników mogą znacząco różnić się od kości dorosłych. Sporą rolę gra też chęć zapisania się w kartach nauki jako odkrywca nowego gatunku (sam Horner ma ich kilka na koncie). Pogoń za nowym dinozaurem powoduje, że badacze zbyt często skupiają się na szukaniu różnic między znalezionymi skamielinami, a znanymi gatunkami, zamiast analizować podobieństwa.

Zdaniem Hornera naukowcy powinni zaczynać analizy od rozstrzygnięcia, czy mają do czynienia z młodym dinozaurem, czy też osobnikiem dorosłym. Można to robić np. analizując pod mikroskopem tkanki wewnątrz kości (u starych jest bardziej zbita). Dotąd wielu badaczy unikało tego typu badań, by nie zniszczyć szczątków, ale współczesne techniki pozwalają na używanie bardzo małych próbek.

Horner i inni badacze już wskazali kilka gatunków, które w ich ocenie powinny ulec naukowej zagładzie. Należą do nich Nanotyrannus, który najwyraźniej jest nieletnim Tyrannosaurus rex, Dracorex i Stygimoloch, które część naukowców uważa za tożsame z Pachycephalosaurus, a także Torosaurus, będący prawdopodobnie dorosłym Triceratops. Szczegóły swoich propozycji Horner zamierza zaprezentować w listopadzie.

Na podstawie Science.