Neandertalczycy mogli ozdabiać się piórami

44 tysiące lat temu neandertalczycy mogli nosić pióra dla ozdoby – uważa włoski archeolog Marco Peresani z Uniwersytetu w Ferrarze (Włochy).

W jaskini Fumane w północnych Włoszech odkrył on 660 kości ptaków wymieszanych ze szczątkami neandertalczyków. Podczas analizy znaleziska okazało się, że wiele kości skrzydeł miało nacięcia w miejscach, gdzie były przytwierdzone lotki.

Zdaniem badacza najbardziej prawdopodobnym wyjaśnieniem jest to, że neandertalczycy mogli używać piór jako ozdób. Część ptaków, których kości znaleziono, jest bowiem marnym źródłem pożywienia. Włoch odrzuca też możliwość wykorzystywania piór jako lotek do strzał, bo nie znano jeszcze wtedy takiego sposobu zwiększania stabilności pocisku.

Wyniki badań ukażą się w PNAS. Na razie poinformował o nich New Scientist.

AKTUALIZACJA

Z artykułu w PNAS opublikowanego po napisaniu powyższego tekstu wynika, że kości należały do 22 gatunków ptaków m.in. sów, orłosępa, sępa, sokoła, orła, gołębia, derkacza i wieszczka. Istotną informacją jest również to, że w znalezionych w jaskini ptasich szczątkach jest nadreprezentacja kości skrzydeł.

Peresani, M., Fiore, I., Gala, M., Romandini, M., & Tagliacozzo, A. (2011). Late Neandertals and the intentional removal of feathers as evidenced from bird bone taphonomy at Fumane Cave 44 ky B.P., Italy Proceedings of the National Academy of Sciences DOI: 10.1073/pnas.1016212108