Najstarsza skamieniała krewetka. I to z mięśniami

Skamieniałe szczątki krewetki, która żyła około 360 mln lat temu znaleziono w stanie Oklahoma (USA). Odkrycia dokonał paleontolog Royal Mapes z Uniwersytetu Ohio wraz ze swoimi studentami, a badaniem cennego znaleziska zajęli się profesorowie Rodney Feldmann i Carrie Schweitzer z Kent State University (również w Ohio).

Superstara krewetka z Oklahomy i jej współczesna krewniaczka. Fot. Rodney Feldmann/NOAA

Krewetka ma ok. 7,5 cm długości. Na cześć odkrywcy nazwano ją Aciculopoda mapesi. Nowa skamielina znacząco bije poprzednią najstarszą krewetkę, którą odkryto na Madagaskarze. Ma ona „marne” 245 mln lat.

Niezwykłą cechą najstarszej krewetki jest to, że do naszych czasów zachowały się jej mięśnie. W ocenie badaczy zawdzięczamy to szybkiemu pogrzebaniu zwierzęcia w mule na dnie morza w rejonie gdzie były warunki sprzyjające przetrwaniu miękkich tkanek (m.in. brak tlenu)

Jak wskazują naukowcy, odkrycie znacząco wzbogaca naszą wiedzę o ewolucji dziesięcionogów, czyli rzędu skorupiaków, do którego należą obok krewetek homary, kraby i raki. Krewetka z Oklahomy jest jednym z najstarszych znanych przedstawicieli tej grupy.

Na podstawie informacji prasowej Kent State University. Naukowy artykuł na temat odkrycia ma się ukazać w „Journal of Crustacean Biology”.