Neandertalczycy malowali ciała

Naukowcy zadali kolejny cios dość powszechnym wyobrażeniom neandertalczyka jako prymitywnego zwierzęcia o ludzkich kształtach. Najnowsze znalezisko wskazuje, że nasz wymarły kuzyn malował ciało. To pierwszy tak mocny dowód, że robił to ktoś inny niż Homo sapiens.

Zespół badaczy pod kierunkiem João Zilhão z uniwersytetu w Bristolu znalazł na dwóch stanowiskach archeologicznych w hiszpańskiej prowincji Murcja muszle, które 50 tys. lat temu służyły do przechowywania barwników.

Uczeni są przekonani, że te prehistoryczne „puzderka” należały do neandertalczyków, gdyż tylko oni żyli wówczas w Europie. Nasi przodkowie pojawili się w niej dopiero 10 tys. lat później. – Powiązanie tych znalezisk z neandertalczykami jest mocne jak skała – zapewnia Zilhão.

Jak podkreślają naukowcy, muszle pokazują, że neandertalczycy byli zdolni do symbolicznego myślenia. Tym samym są drugim gatunkiem po Homo sapiens, któremu możemy przypisać taką cechę.

Na muszelkach naukowcy znaleźli ślady żółtego i czerwonego barwnika. Według badaczy „puzderka” służyły do mieszania i przechowywania barwników, ale mogły też być przy okazji wykorzystywane jako biżuteria. Muszelki mają bowiem dziurki umożliwiające ich wieszanie na rzemyku.

Artykuł poświęcony muszelkom naukowcy opublikowali w PNAS. Ja skorzystałem z materiałów w BBC i The New York Times, gdzie znajdziecie zdjęcie.