Neandertalczyków było bardzo mało

Analizy DNA mitochondrialnego uzyskanego z kości sześciu neandertalczyków wskazują, że liczebność tego wymarłego gatunku ludzi była bardzo mała.

Zdaniem międzynarodowego zespołu naukowców w okresie 70-38 tys. lat temu żyło na raz średnio zaledwie 1500 neandertalskich kobiet w wieku reprodukcyjnym. Maksymalna ich liczba nie przekroczyła zaś 3500.

Naukowcy opierają swoje szacunki na analizie genetycznej różnorodności mitochondrialnego DNA nendertalczyków. Okazało się, że jest ona trzy razy mniejsza niż u współczesnych ludzi. To własnie wskazuje na bardzo małą populację. Im mniej osobników tym mniejsze jest bowiem prawdopodobieństwo pojawienia się nowej mutacji.

Przebadany materiał genetyczny pochodził z kości znalezionych w Hiszpanii, Niemczech, Chorwacji i Rosji, datowanych na 70-38 tys. lat.

Badania te potwierdzają wcześniejsze szacunki wedle, których neandertalczyków nie bywało więcej niż 10 tys.

Naukowcy podkreślają, że mała liczebność mogła mieć kluczowe znaczenie w zagładzie tego gatunku ludzi. Im mniejsza populacja tym mniejsze są jej szanse na przetrwanie kryzysu, np. silnego ochłodzenia klimatu, czy też przybycia nowego konkurenta w postaci Homo sapiens.

Na podstawie LiveScience i NewScientist. Wyniki badań opublikowano w Science.

A skoro już jesteśmy przy neandertalczykach to wspomnę o jeszcze jednych badaniach, których wyniki opisano podczas mojej nieobecności. Eksperci z Uniwersytetu Duke w Północnej Karolinie (USA) uważają, że neandertalczyk, którego szczątki znaleziono w 1959 r. w Iraku, zginął najprawdopodobniej od miotanego pocisku. Mają to potwierdzać przeprowadzone przez naukowców eksperymenty, które polegały na testowaniu różnych dawnych broni na martwej świni. Uzyskane obrażenia naukowcy porównywali ze śladem na żebrze neandertalczyka.

Użycie broni miotanej oznacza, że prawdopodobnie zabójcą był przedstawiciel naszego gatunku.

Więcej w National Geographic. Badania mają ukazać się w najbliższym Journal of Human Evolution.