Niektóre dinozaury przetrwały zagładę?

Czy jest możliwe, że niektóre dinozaury przetrwały wielkie wymieranie sprzed 65 mln lat? Zdaniem Jamesa Fassetta, emerytowanego geologa z U.S. Geological Survey, tak. I bynajmniej nie chodzi mu o ptaki.

Fassett opublikował właśnie w Palaeontologia Electronica artykuł, w którym przedstawia najnowsze dowody na to, że w południowo-zachodniej części USA dinozaury żyły jeszcze jakieś 500 tys. lat po zagładzie.

Dowody owe pochodzą z piaskowca Ojo Alamo. Znajduje się on w basenie San Juan zajmującym część obszaru stanów Colorado i Nowy Meksyk. W piaskowcu, który pochodzi z trzeciorzędu, a więc okresu po wielkim wymieraniu, odkryto wiele szczątków dinozaurów. Jednak jak dotąd nikt nie zdołał obalić twierdzeń, że kości te zostały po prostu wypłukane ze starszych warstw i osadzone w nowych.

Pierwszym zaprezentowanym teraz przez Fassetta dowodem są znalezione razem 34 kości jednego hadrozaura. Naukowiec podkreśla, że jest bardzo mało prawdopodobne, by woda ułożyła obok siebie tyle kości jednego osobnika. Zazwyczaj bowiem wypłukane szczątki są mocno rozrzucone. Geolog wskazuje też, że szczątki nie noszą śladów ścierania, które powinny powstać podczas wypłukiwania ze starych osadów.

Najmocniejszym argumentem są jednak badania geochemiczne skamieniałych kości 15 kręgowców z piaskowca Ojo Alamo i 15 z leżącej poniżej formacji Kirtland, która powstała jeszcze w kredzie, czyli okresie przed wymieraniem. Zdaniem Fassetta i jego współpracowników oba zestawy kości różnią się znacząco pod względem zawartości uranu i rzadkich metali. – To czyni bardzo mało prawdopodobnym, by kości [z Ojo Alamo] pochodziły z okresu przed wymieraniem – przekonuje geolog.

Z pewnością Fassett nie wszystkich przekona, gdyż jak na razie wszelkie podobne twierdzenia nie doczekały się wystarczająco mocnych dowodów i były obalane. Jednak jak twierdzi Hans-Dieter Sues ze Smithsonian Institution’s nie ma powodów, dla których dinozaury nie mogłyby w niektórych miejscach przetrwać wymierania. Problemem jednak jest znalezienie pozostałości takich niedobitków, a także zgromadzenie odpowiednio mocnego materiału dowodowego, co w przypadku wydarzeń sprzed 65 mln lat jest niezwykle trudne.

David Polly, jeden z redaktorów Palaeontologia Electronica, zwraca uwagę, że nawet jeśli gdzieniegdzie dinozaury przeżyły zagładę, to nie było ich już wiele i nie przetrwały długo.

Na podstawie National Geographic, ScienceDaily i abstraktu artykułu Fassetta.