O wytępieniu neandertalczyka przez tvn24.pl

W piątek napisałem o badaniach, które dostarczyły nowych argumentów na to, że to nie klimat stoi za zagładą neandertalczyków.

Badania zainteresowały też tvn24.pl. Autor opublikowanego tam tekstu „Homo sapiens wytępił neandertalczyków” wyczytał jednak z opublikowanych w PLoS ONE wyników badań dużo więcej niż ja. Jego zdaniem wnioski naukowców są następujące:

Gdyby nie konsekwentne tępienie innych gatunków, dziś być może to nie my (Homo sapiens) a Neandertalczycy władali by Błękitną Planetą.

W tekście pojawia się też stwierdzenie:

Naukowcy z Francji i USA rozwiewają nasze wątpliwości, dotyczące pokojowego przejęcia władzy na Ziemi przez Homo sapiens.

W rzeczywistości w całym artykule w PLoS ONE nie ma w ogóle mowy o wytępieniu, o niepokojowym przejmowaniu władzy na Ziemi, ani o tym, że to neandertalczyk mógł opanować naszą planetę.

Naukowcy zajmowali się jedynie weryfikacją tezy, że to klimat unicestwił neandertalczyków. Wyszło im, iż klimatu nie można winić, więc stwierdzili, że w takim razie zagładę neandertalczyka należy wiązać z rozprzestrzenieniem się Homo sapiens, czyli gatunku zajmującego w zasadzie taką samą niszę ekologiczną. Wsparli to znanymi już wcześniej dowodami na to, że utrata przez neandertalczyków większości zajmowanych terenów zbiega się w czasie z ekspansją naszych przodków.

Jak wiadomo, gdy dwa gatunki zajmują jedną niszę, to jeden wypiera drugi (zasada konkurencyjnego wypierania, zwana też zasadą Gauzego, do której naukowcy nawiązują już w samym tytule pracy). Co istotne owego wypierania w żadnym razie nie można utożsamiać z tępieniem drugiego gatunku, gdyż polega ono na rywalizacji o dokładnie te same zasoby, a nie na bezpośredniej walce dwóch gatunków. W końcu jeden z nich zaczyna przegrywać i albo zmienia niszę, albo wymiera.

Autorzy pracy w PLoS ONE nie napisali jednak ani słowa o tym jak mogło wyglądać to konkurencyjne wypieranie w przypadku Homo sapiens i neandertalczyka. Tępienie dopisał sobie autor z tvn24.pl. Pewno dlatego, że brzmi tak atrakcyjnie.

Co prawda nie można wykluczyć, że doszło do jakichś walk między Homo sapiens i neandertalczykami. Nie ma jednak na to na razie dowodów. A nawet jakby były, to nie stanowiłyby jeszcze wystarczającej przesłanki, by stwierdzić bez cienia wątpliwości, że nasi przodkowie wytępili neandertalczyka. Bo od walki do wytępienia droga jest bardzo długa.