Zagadkowa mozaika z galilejskiej synagogi

Starożytna synagoga w miejscowości Huqoq w dolnej Galilei (Izrael) ponownie zaskoczyła archeologów.

Royal figure in Huqoq mosaic

Odsłonięty w tym roku fragment zagadkowej mozaiki, ukazujący prawdopodobnie Aleksandra Wielkiego. Fot. University of North Carolina

W 2012-2013 r. zespół badaczy z USA i Izraela znalazła w ruinach pochodzącej z z V w. n.e. synagogi dwie mozaiki przedstawiające Samsona. Było to dość niespodziewane znalezisko, gdyż ten bohater biblijny był rzadko ukazywany w synagogach i znano dotychczas tylko jeden taki przypadek.

Jednak jeszcze większą niespodzianką jest trzecia mozaika, której odsłanianie zakończyło się w tym roku. Znajduje się ona we wschodniej nawie i jest podzielona na trzy pasy. Jak podkreślają badacze różni się ona stylem, jakością i zawartością od poprzednich dwóch.

Najniższy pas ukazuje przebitego włóczniami byka, z którego ran tryska krew, a także martwego (albo umierającego) żołnierza z tarczą. W środkowym pasie ukazana jest arkada z grupą młodych mężczyzn wokół siedzącego starca ze zwojem. W łukach arkady wiszą palące się lampki oliwne.

Najbardziej intrygujący jest górny pas mozaiki, który ukazuje spotkanie dwóch mężczyzn. Pierwszym jest brodaty wojownik w diademie, zbroi i w purpurowym płaszczu, który prowadzi za rogi wielkiego byka. Towarzyszy my falanga piechoty oraz słoń z tarczami przytwierdzonymi do boków.

Druga postać to posiwiały starzec w ceremonialnej białej tunice i płaszczu, za którym stoją młodzi mężczyźni z mieczami, również ubrani w tuniki i płaszcze.

Zdaniem badaczy mozaika ta najpewniej nie dotyczy żadnego z wydarzeń opisanych w Biblii, gdyż w księdze tej w ogóle nie pojawiają się słonie.

– Słonie bojowe były kojarzone z greckimi armiami począwszy od Aleksandra Wielkiego, a więc może to być ilustracja żydowskiej legendy o spotkaniu Aleksandra z żydowskim wysokim kapłanem – podejrzewa Jodi Magness University of North Carolina w Chapel Hill (USA). – Różne wersje tej opowieści pojawiają się w pismach Józefa Flawiusza i literaturze rabinicznej.

Jeśli ta interpretacja jest trafna, to po raz pierwszy mamy do czynienia z niebiblijną sceną zdobiącą jakąkolwiek dawną synagogę.

Komunikat University of North Carolina.

Więcej zdjęć znajdziecie w artykule Jodi Magness, który ukazał się w Biblical Archaeology Review jeszcze przed całkowitym odsłonięciem trzeciej mozaiki.

NędzaUjdzie w tłumieŚrednieDobreBardzo dobreRewelacja (Oddanych głosów: 11, średnia ocen: 5,27 na 6)
Loading...