Genetyczny Adam jeszcze starszy

Ostatni wspólny męski przodek wszystkich ludzi żył aż 209 tys. lat temu – ogłosili naukowcy na łamach „European Journal of Human Genetics”.

Badania genetyczne zmieniają naszą wiedzę w niebywałym wręcz tempie. Jeszcze niedawno wiek genetycznego Adama (zwanego też Y-chromosomalnym Adamem), czyli ostatniego wspólnego przodka wszystkich ludzi, szacowano na około 50-60 tys. lat. Latem ubiegłego roku pojawiły się wyniki nowych analiz, które przesunęły genetycznego Adama do około 120-156 tys. lat.

Najnowszy, opublikowany w tym tygodniu, szacunek wieku ostatniego wspólnego męskiego przodka nas wszystkich jest efektem analiz, które zespół badaczy pod kierunkiem dr Eran Elhaik z University of Sheffield i dr. Dana Graura z University of Houston prowadził nad tajemniczą haplogrupą A00.

Jest to niezwykle rzadka haplogrupa, o której istnieniu jeszcze niedawno w ogóle nie wiedzieliśmy. W opublikowanej w marcu 2013 r. poświęconej jej pracy naukowej odkrywcy podali, że ma ją jedynie jeden mieszkaniec USA i 11 mężczyzn z Kamerunu. Największą niespodzianką była jednak nie rzadkość tej linii, ale jej wiek, który badacze oszacowali na około 338 tys. lat (na 95 proc. w przedziale 237–581 tys. lat temu). To oznaczało, że linia ta jest dużo starsza, niż pierwsze znane skamieniałości zaliczane przez paleoantropologów do naszego gatunku.

Zespół Elhaik uważa jednak, że dane te są całkowicie błędne. Autorom pierwszych analiz nad wiekiem A00 zarzucają stosowanie niewłaściwych metod statystycznych i analitycznych, które sztucznie zawyżyły wiek haplogrupy. – Wykazaliśmy, że badania University of Arizona nie mają żadnej naukowej wartości – stwierdziła bez ogródek Elhaik cytowana w komunikacie swojej uczelni.

Z badań jej zespołu wynika, że rzeczywisty wiek haplogrupy to około 209 tys. lat. (na 95 proc. znajduje się on w przedziale 163,9-260, 2 tys. lat). Jest to wynik dużo niższy niż prezentowany blisko rok temu, ale i tak wyjątkowo odległy w porównaniu z innymi haplogrupami naszego gatunku. Na 209 tys. lat zespół Elhaik szacuje też tym samym wiek ostatniego wspólnego męskiego przodka współczesnych ludzi.

– Możemy powiedzieć ze sporą pewnością, że człowiek współczesny pojawił się w Afryce trochę ponad 200 tys. lat temu – mówi Elhaik. Co istotne, dokładnie to samo mówią od lat paleoantropolodzy w oparciu o skamieniałości.

Badaczka podkreśla jednak, że naukowe pojęcie genetycznego Adama nie oznacza, że pochodzimy od jednego człowieka. Po świecie chodziły bowiem wówczas całe grupy takich Adamów.

Na mniej więcej ten sam okres Elhaik datuje również genetyczną Ewę, czyli ostatnią wspólną przodkinię ludzi.

KOMENTARZ

Trudno na razie powiedzieć, czy te wyniki utrzymają się na dłużej i zyskają akceptację innych genetyków. Analizowanie ludzkiego genomu nie jest prostą sprawą, a określanie wieku poszczególnych mutacji jest jeszcze trudniejsze. Przyszłe badania, korzystające z udoskonalonych metod i z większej liczby próbek naszego DNA, mogą przynieść kolejne zmiany w datowaniu genetycznych Ew i Adamów.

Eran Elhaik, Tatiana V. Tatarinova, Anatole A. Klyosov and Dan Graur, The ‘extremely ancient’ chromosome that isn’t: a forensic bioinformatic investigation of Albert Perry’s X-degenerate portion of the Y chromosome, European Journal of Human Genetics , (22 January 2014) | doi:10.1038/ejhg.2013.303