Genetycy sprawdzają skutki azteckiego podboju

Badania genetyczne dawnych mieszkańców miasta Xaltocan w Dolinie Meksyku sugerują wymianę ludności w wyniku azteckich podbojów.

Xaltocan

Jeden z pochówków odkrytych w Xaltocan. Fot. Lisa Overholtzer, Wichita State University

Xaltocan leżało na wyspie w północnej części wielkiego jeziora Texcoco, nad którym swą stolicę zbudowali również Aztekowie. Było miastem-państwem zamieszkanym przez lud Otomi. Ze źródeł historycznych wynikało, że mieszkańcy Xaltocan uciekli z miasta na skutek azteckiej ekspansji w 1395 r., a 40 lat później azteccy władcy wysłali tam urzędników podatkowych z zadaniem ponownego zasiedlenia tego miejsca.

Ta wersja nie całkiem jednak pasowała do tego, co archeolodzy znaleźli w pozostałościach dawnego Xaltocan. Ich odkrycia wskazywały, że raczej nie było w tym okresie poważniejszych zmian w liczbie ludności. Nie było więc jasne, co tak naprawdę stało się w Xaltocan. Niewykluczone, że uciekły jedynie elity państwa-miasta, a zwykli ludzie pozostali.

Szansę na rozwiązanie zagadki dały odkryte niedawno pod ruinami domów mieszkalnych pochówki ze szczątkami osób zmarłych przed i po zajęciu miasta przez Azteków.

Naukowcy z trzech amerykańskich uczelni: The University of Texas w Austin, Wichita State University i Washington State University, pobrali mitochondrialne DNA od 25 mieszkańców trzech domostw zamieszkanych w latach 1240-1521. Okazało się, że geny osób, które zmarły przed podbojem miasta, nie pasują do genów osób zmarłych już za panowania Azteków. Takie wyniki sugerują, że aztecki podbój spowodował wymianę ludności miasta, ale odbyła się on na tyle szybko, że nie zostawiła śladów w zapisie archeologicznym.

Xaltocan2

Fot. Lisa Overholtzer, Wichita State University

Badacze nie uznają jednak jeszcze sprawy za rozstrzygniętą i zamierzają prowadzić dalsze analizy genetyczne mieszkańców Xaltocan. Mają nadzieję, ze pozwoli im to lepiej zrozumieć, jak wielki był zakres zmian genetycznych i jakie były ich przyczyny.

Autorzy badań wskazuję, że przypadek Xaltocan jest niezwykle cenny, gdyż daje on wgląd w oddziaływanie azteckiego imperializmu na społeczeństwa Ameryki Środkowej.W ich ocenie podboje wojowniczych Azteków mogły mieć podobne skutki w wielu innych regionach Meksyku.

Wyniki badań ukazały się w American Journal of Physical Anthropology.

Jaime Mata-Míguez, Lisa Overholtzer, Enrique Rodríguez-Alegría1, Brian M. Kemp, Deborah A. Bolnick, The genetic impact of aztec imperialism: Ancient mitochondrial DNA evidence from Xaltocan, Mexico, American Journal of Physical Anthropology, Volume 149, Issue 4, pages 504–516, December 2012

Komunikat prasowy The University of Texas w Austin.

NędzaUjdzie w tłumieŚrednieDobreBardzo dobreRewelacja (Oddanych głosów: 6, średnia ocen: 5,83 na 6)