Co nam zdradziła neandertalska rodzina z El Sidrón?

W wielu serwisach znajdziecie dziś najpewniej informację o odkryciu w Hiszpanii szczątków neandertalskiej rodziny sprzed 49 tys. lat, która padła ofiarą kanibali. Informacja ta nie jest całkiem nowa. O znalezionych w jednym miejscu szczątkach co najmniej 8 neandertalczyków z wyraźnymi śladami, które wskazują na to, że ktoś ich zjadł, naukowcy donosili już w 2006 r. W przypadku najnowszego artykułu o badaniach kości z El Sidrón w Asturii największą nowością są wyniki analiz genetycznych, które dostarczyły nam bardzo ciekawej informacji o neandertalskich rodzinach.

W artykule, który ukazał się w najnowszym numerze PNAS, badacze zajmują się już szczątkami 12 neandertalczyków z El Sidrón (na stanowisku wciąż trwają badania i odkrywane są kolejne kości). Grupę tę tworzy sześciu dorosłych, troje młodocianych, dwoje dzieci (w wieku około 8-9 i 5-6 lat) oraz niemowlak. Ich szczątki leżały w jednym miejscu w głębi jaskini krasowej, gdzie znalazły się w wyniku zawalenia się jej dawnego stropu.

Analizy dobrze zachowanego DNA (czemu sprzyjał chłodny klimat w głębi jaskini oraz bardzo ostre rygory zastosowane podczas wykopalisk, by zapobiec zanieczyszczeniu) wykazały, że wszyscy trzej dorośli mężczyźni mają to samo mitochondrialne DNA. Oznacza to, że najpewniej byli krewniakami. Jednocześnie trzy dorosłe kobiety mają różne mtDNA. W oparciu o wyniki tych badań naukowcy z Hiszpanii i Danii uznają za bardzo prawdopodobne, że neandertalskie rodziny miały charakter patrylokalny, co oznacza, że po zamążpójściu kobieta przyłączała się do rodziny męża.

Badacze stwierdzają też, że odkrycie z El Sidrón wydaje się potwierdzać założenia, że neandertalczycy żyli w grupach liczących około 10 osób.

Lalueza-Fox, C., Rosas, A., Estalrrich, A., Gigli, E., Campos, P., Garcia-Tabernero, A., Garcia-Vargas, S., Sanchez-Quinto, F., Ramirez, O., Civit, S., Bastir, M., Huguet, R., Santamaria, D., P. Gilbert, M., Willerslev, E., & la Rasilla, M. (2010). Genetic evidence for patrilocal mating behavior among Neandertal groups Proceedings of the National Academy of Sciences DOI: 10.1073/pnas.1011553108

Rosas, A., Martinez-Maza, C., Bastir, M., Garcia-Tabernero, A., Lalueza-Fox, C., Huguet, R., Ortiz, J., Julia, R., Soler, V., de Torres, T., Martinez, E., Canaveras, J., Sanchez-Moral, S., Cuezva, S., Lario, J., Santamaria, D., de la Rasilla, M., & Fortea, J. (2006). Paleobiology and comparative morphology of a late Neandertal sample from El Sidron, Asturias, Spain Proceedings of the National Academy of Sciences, 103 (51), 19266-19271 DOI: 10.1073/pnas.0609662104

Oba powyższe artykuły są dostępne dla każdego w pełnych wersjach (po wejściu w abstrakt trzeba znaleźć link do pełnej wersji). Gdybyście jednak szukali materiałów bardziej popularnonaukowych to polecam artykuł z LiveScience, choć nawet ten bardzo przyzwoity serwis skupił się na kanibalizmie, mimo że w tej sprawie nie ma w zasadzie żadnych nowych argumentów w porównaniu z 2006 r.