Dinozaury nie zawładnęły ziemią nagle

Przez lata naukowcy uważali, że dinozaury opanowały ziemię szczęśliwym trafem dzięki jakiemuś nagłemu zdarzeniu, np. masowemu wymarciu ich poprzedników. Myśleli tak, ponieważ wszystkie znajdowane szczątki poprzedników dinozaurów miały co najmniej 230 mln lat. Natomiast najstarsze znane dinozaury pojawiły się po tej dacie.

Jak to często bywa wystarczyło jedno odkrycie, by podawana przez lata koncepcja okazała się błędem. Kilka lat temu turyści natknęli się na skamieniałe kości w górach Nowego Meksyku. W ubiegłym roku amerykańscy paleontolodzy wykopali je i przebadali. Teraz opisali w „Science” wyniki tych badań. Odkryte kości mają 210-220 mln lat i należą do poprzedników dinozaurów oraz do wczesnych dinozaurów. To pierwszy raz, gdy znaleziono przemieszane szczątki tych dwóch grup gadów. Zdaniem paleontologów oznacza to, że dinozaury i ich poprzednicy żyli w jednym rejonie w tym samym okresie przez około 15-20 milionów lat. Tym samym dinozaury raczej powoli wypierały swoich kuzynów, niż opanowały świat nagle, np. dzięki ich zagładzie.

Wśród odkrytych prekursorów dinozaurów są gatunki dotąd nieznane. Jeden z nich nazwano Dromomeron romeri. Inny, na razie jeszcze bezimienny, był podobny do odkrytego w Krasiejowie na Opolszczyźnie silezaura, którego wpierw naukowcy uznali za wczesnego dinozaura, a potem zaczęli nazywać gadem dinozauropodobnym.

Na podstawie National Geographic.