Archeologiczne hity 2006 roku

Do końca roku pozostały dwa tygodnie, nadszedł więc czas na podsumowania. Amerykański magazyn „Archaeology” ogłosił 10 największych odkryć archeologicznych tego roku. Są to:

1. Grobowiec w Dolinie Królów
2. Selam, czyli najstarsze dziecko świata. Redakcja „Archaeology” nazwała ją nową twarzą ewolucji.
3. Olmeckie pismo
4. Irlandzki psałterz z torfowiska
5. Świątynia Lisa w Peru
6. Cudzoziemski budowniczy grobowca cesarza Shi Huangdi
7. Etruski Grobowiec Ryczących Lwów
8. Zaginione królestwo Tambory
9. Scytyjska mumia z Mongolii
10. Brazylijskie Stonehenge

Z góry przepraszam, że w wielu tekstach linki do zdjęć mogą być nieaktualne. Niestety, jest to niezależne ode mnie. Świątynia Lisa, o której odkryciu poinformowano na dwa miesiące przed powstaniem Archeowieści, to mająca 4200 lat budowla, która służyła też do obserwacji astronomicznych. Amerykańscy naukowcy pod wodzą Roberta Benfera odkryli ją już w 2004 roku, ale przez dwa lata trzymali to w tajemnicy, by uchronić świątynię przed rabusiami. Więcej na ten temat możecie przeczytać np. w Physorg. Niestety w Polsce nikt o niej nie napisał (m.in. dlatego powstały Archeowieści ;) ).

Swoje hity 2006 roku ogłosił również magazyn „Science„. Dotyczyły one całej nauki. Na liście nie znalazło się żadne odkrycie archeologiczne, ale dwa wydarzenia z pierwszej 10 gościły w Archeowieściach. Drugie miejsce w rankingu „Science” zajęły badania DNA neandertalczyków i mamutów. Czwarte miejsce zajęło zaś odkrycie szczątków Tiktaalika, ryby która potrafił już wychodzić na ląd. Wspomniałem o tym opisując inną rybę z cechami płaza – Gogonasusa. Odkryto ją kilka miesięcy po Tiktaaliku, dzięki czemu załapała się już do Archeowieści.

Za największe naukowe wydarzenie roku „Science” uznał udowodnienie hipotezy Poincarego. To już matematyka, więc na ten temat musicie poczytać gdzie indziej ;).