Ponad 1300 rodzajów dinozaurów czeka na odkrycie

Dotychczas naukowcy zidentyfikowali 527 rodzajów dinozaurów. Zdaniem paleobiologa Petera Dodsona i statystyka Steve’a Wanga (obaj są Amerykanami) to zaledwie 29 proc. rodzajów, których skamieniałe kości zostaną znalezione. Rodzajów dinozaurów było co prawda jeszcze więcej, ale zdaniem Amerykanów skamieniałości wielu nie zachowały się. Rodzaj to jednostka taksonomiczna obejmująca blisko spokrewnione gatunki albo jeden gatunek.

Dane są wynikiem statystycznych analiz bazy wszystkich zbadanych już rodzajów dinozaurów, które przeprowadzili obaj naukowcy. Uważają oni, że 75 procent przyszłych odkryć będzie miało miejsce jeszcze w tym stuleciu.

Wyniki badań wskazują też, że dinozaury były mniej zróżnicowane niż np. ptaki czy ssaki. 1800 rodzajów dinozaurów daje około 2400 gatunków (na jeden rodzaj dinozaurów przypada tylko 1,2 gatunku), zaś wśród ptaków jest około 9500 gatunków, a wśród ssaków 4500.

Badania wykazały też, że rodzajów dinozaurów najprawdopodobniej nie ubywało przed całkowitym zniknięciem tych wielkich gadów 65 milionów lat temu. Jest to kolejny argument wspierający hipotezę o ich nagłej zagładzie w wyniku katastrofy, np. uderzenia asteroidy.

Na podstawie National Geographic. Artykuł obu naukowców ukaże się 12 września w Proceedings of the National Academy of Sciences.

Stegozaur z Parku Jurajskiego w Bałtowie.
Czy wśród jeszcze nieodkrytych dinozaurów znajdą się dziwniejsze?
Autor: Jakub Hałun (2005). Zdjęcie chronione licencją